Monday, November 26, 2007

Φεστιβαλ Θεσσαλονίκης 2007


Σημειώσεις από ένα «Φεστιβάλ»
Δευτερα σημερα σε λιγο πρεπει να τα μαζευω και να φευγω. Γιατι ακριβως ηρθα αυτή τη φορα σ΄αυτό το πανηγυρι . Σιγουρα ελπίζοντας σε έναν μεγαλο έρωτα. Ασφαλως γιατι ειχα αναγκη να δω μαζεμενες παλιες και νεες εικόνες συμπυκνωμενες σ ένα τριήμερο . Με τιποτε, να συναντησω παλιακους διανοούμενους της συμφορας και της αργόσχολης άποψης. Και τωρα μεσημερι Δευτερας καθομαι να γραψω χωρις να ξερω ακριβως γιατι , τα παρακατω:

ΕΛΛΗΝΙΚΑ:

Digital Wave 02 (Επιμέλεια Ελενα Χρηστοπούλου)
Το μήλο μέσα στο κεφάλι σου / Άγγελος Σπάρταλης
Άκου / Γιώργης Φωτόπουλος
Πανικός και παράνοια μέσα σε μια παραίσθηση / Διονύσιος Νικόλαος Λούντζης
Την καρδιά μου πλήγωσες / Άγγελος Σπάρταλης, Λουκία Ρικάκη, Γιώργος Μπακόλας, Γιώργος Ακσεχερλίδης
Γιαγκόναν: Οι σκοτεινές μέρες του χαμού / Γιάγκος Ραυτόπουλος

Το καλύτερο τμημα μακραν των υπολοιπων…ακαδημαικων. Το μηλο μεσα στο κεφαλι σου ότι καλύτερο αισθητικα εχω δει τα τελευταια 5 χρόνια. Πρόταση για νέο σινεμα. Αριστουργημα που το χαντακωσαν εσκεμμενα από αμηχανια κι αγνοια. Κρίμα.

To Φιλμ Noir στον Ελληνικό Κινηματογράφο
(επιμέλεια Αλέξης Δερμεντζόγλου)
Πρωτοτυπο ενδιαφερον με αγνωστες σε μενα ταινίες πρωτη φορα σε μεγαλη οθόνη.
Συγκλονιστικο το Εγκλημα στα Παρασκήνια,
Εξαιρετικό ο Ανθρωπος του Τρένου
Απλα σοκ ο Ζεστος Μηνας Αυγουστος και η Νταμα Σπαθι
Η πιο ενδιαφέρουσα ρετροσπεκτίβα που είδα να μιλαει ποτε ελληνικα.

Νικος Νικολαιδης
Ολες οι ταινιες του, που όμως υπάρχουν σε dvd γεμισαν τις αιθουσες από ενθουσιασμένο κοινό. Εμεινα εξω αλλα σκοπευω να τις δω ξανα ξαι ξανα και ξανα οσο τα Κουρέλια θα τραγουδανε ακόμα.

Ελληνικη Παραγωγη
Θα αστειευεστε φυσικα!!!
Απίστευτο πουσάρισαμα στην Διόρθωση ( δε γελασε κανεις γιατι απλα ολοι κοιμόντουσαν)
Γελια αμηχανιας και κραξιματα στις ερωτικες σκηνες του Valse Sentimentale ( τουλάχιστον δεν κοιμηθηκαν)
Γέλια και εκπληξη για την πολιτικη θέση των Κλεφτων ( ορθιος δυστυχως το ειδα)
Τα χασμουρητα και οι ειρωνίες για τους Αλβανους που κατακτουν το σινεμα και τις γυναικες μας(και τους αντρες να συμπληρωσω) στην Επιστροφή.
Ταινια για τους μπαμπαδες οι Γυναικείες υποθέσεις.
Δεν ειδα Μεταμόρφωση του Σφηκα αλλα το θεωρω απολυτη μαγκια των Κριτικων που του εδωσαν το βραβείο.
Οι υπόλοιπες υπάρχουν ηδη σε dvd τις ξέρετε.



ΞΕΝΑ:

Mikio Naruse
(Επιμέλεια Λευτέρης Αδαμίδης)
Όταν μια γυναίκα ανεβαίνει τη σκάλα
Τα τελευταία χρυσάνθεμα
Διάλυση
Σκόρπια σύννεφα
Όνειρα της κάθε νύχτας
Το γεύμα
Επιτελους ενας μεγαλος δραματουργος που είναι τοσο κοντα στη δικη μου-μελο το ομολογω-αισθητική. Ειδα 6 ταινίες ιδιες και διαφορετικες που με βοηθησαν να σκεφτω, να θαυμασω, να αισθανθω και να ονειρευτω μια εποχη που ο κινηματογραφος ηταν φυγη όχι από την καθημερινότητα αλλα , πέταγμα, ανασα, όνειρο και ποιηση. Respect. Συγχαρητήρια !!!

Νέος Ισπανικός Κινηματογράφος 2007( επιμέλεια Αλέξης Γρίβας)
INVISIBLES, Javier Corcuera, Fernando León de Aranoa, Wim Wenders, Isabel Coixet & Mariano Barroso
EL ORFANATO, Juan Antonio Bayona
LA SOLEDAD, Jaime Rosales
YO, Rafa Cortes
LA NOCHE DE LOS GIRASOLES, Jorge Sanchez Cabezu

Πολύ καλες ταινίες αξιολογοι δημιουργοι. Συγχρονες προτάσεις. Εντυπωσιαστηκα από το LA SOLEDAD ( καταφερε αυτό που δεν μπορεσε ο Αναστόπουλος με τη Διορθωση)

Ημέρες Ανεξαρτησίας (Επιμέλεια Λευτέρης Αδαμίδης)
Λιγο σεξακι που θα ελεγε κι ο Πρόβατος, χάθηκε ρε παιδιά? Καλές ταινίες δε λέω αυτές που αξιζει να καταγραψω είναι:
Continental: un film sans fusil
Joy Division
Αναζητώντας ένα φιλί τα Μεσάνυχτα
Μπλέ Βλεφαρίδες
Οι Αξεστοι
Κόλπα
Κρυφή Ηλιαχτίδα

Ματιές στα Βαλκάνια ( Επιμέλεια Δημητρης Κερκινός)
Η ΔΙΕΘΝΗΣ που πηρε και το βραβειο κοινου .
Ο ΜΑΟ ΤΣΕ ΤΟΥΓΚ από την Αλβανία
KADER(Πεπρωμένο)
PREVRTENO(Τα πάνω κάτω )από τη …FYROM (ουσιατικά από την Κροατία)
Ταινίες πολύ πολύ ανώτερες από τις Ελληνικές , αστειες καλογυρισμένες.


William Klein ( επιμέλεια Αλέξης Γρίβας)
Τις ήξερα ,τις ειχα δει ,νομιζω πως αξιζε αυτό το αφιέρωμα αν και δεν το παρακολούθησα εδώ, νομιζω ότι είναι αυτούσιο από άλλο φεστιβαλ. Ενδιαφερον και καλλιτεχνικο.

John Sayles ( επιμέλεια Αλέξης Γρίβας)
Οι 7 από το Secaucus
Η πόλη της ελπίδας
Το μυστικό του Ρόαν Ίνις
Ηλιόλουστη πολιτεία
Honeydripper
Ψήφισε Πιλάγκερ... δαγκωτό
Επιτέλους καλο αμερικανικο σινεμα, με θεση, αποψη, χιουμορ και πολιτικη. Δεν είναι όλα Hollywood αγαπη μου.


Αν θέλετε να μάθετε πολλα και χρησιμα για αυτές τις μέρες προτεινω τους ειδικους σ αυτό,
που τα λένε καθημερινά και καλύτερα από μένα.

Οσο για μενα, κρατιεμαι να μην απαντησω, σε mail, σε υποσχεσεις και σε προβληματικες παρουσιες-απουσίες που δεν τα εχουν βρει ακομα με τον εαυτο τους.
Ένα όμως εχω να πω:
Οσο και να εχω ανάγκη, να γοητευτω από καποιο ανθρωπινο ον, άλλο τόσο πρεπει να φροντίζω να ειμαι ο ιδιος γοητευτικος για τους αλλους.
Αλλιως δε λέει…




13 comments:

cobden said...

Όσα χρόνια σπούδαζα Θεσσαλονική, πήγαινα σπάνια στο φεστιβαλ.Αν ζούσα σήμερα εκει, θα ήμουν πιο τακτικός θαμώνας.Κυρίως για την ατμόσφαιρα που έχει κάθε φεστιβάλ,τον ωραίο κόσμο, τις γνωριμίες, τα βλέμματα, τις συζητήσεις...Για τις ταινίες που προβάλλονται στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης,συνήθως δεν είναι του γούστου μου.Προτιμώ τις Νύχτες Πρεμιέρας
Ωραίο πόστ :)

Alex A. said...

"Οσο για μενα, κρατιεμαι να μην απαντησω, σε mail, σε υποσχεσεις και σε προβληματικες παρουσιες-απουσίες που δεν τα εχουν βρει ακομα με τον εαυτο τους"

Βάστα γερά! Κι αν δεν αντέξεις, δεν πειράζει. Μια παρασπονδία πού και πού δεν είναι και για θάνατο... Φιλιά!

Jirashimosu said...

Θα σε ρωτούσα πώς ήταν η Λουκία μου στο Valse Sentimentale, αλλά μόλις βραβεύτηκε, οπότε απαλλάσσεσαι.

Κατά τ' άλλα, ζηλεύω τοοοοοοοοοσο πολύ.

Μια φθινοπωρινή βόλτα στην Αριστοτέλους θέλω. Απόγευμα. 45 λεπτά το πολύ, προς το λιμάνι.

Τίποτα άλλο...

etalon said...

@cobden
Η διαφορα ειναι οτι στις Νυχτες Πρεμιέρας δεν εχει τοσο ατμόσφαιρα φλερτ, όσο στη Θεσσαλονίκη και οτι δεν εχει τοσες πολλες ταινίες.Κατα τα αλλα δε θα διαφωνήσω
@alex a.
Κατι ξερεις εσυ φιλε μου. Μωρε χαλιέμαι. Αυτο ειναι.
@jirashimosu
σου απαντω σε σενα. Για μενα ηταν μια απο τις δυο ελληνικες ταινίες που νομιζω οτι αξιζει να τις δουν ολοι κι εδω κι εξω.

ΠΑΥΛΟΣ said...

Bλέπω ότι και στους δυό μας αρέσουν τα κουρέλια.

Όμορφη ανασκόπηση, ποτέ δεν έχω πάει στο φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης.

Να πω την αμαρτία μου ζηλεύω ...

etalon said...

@pavlos
Του χρονου θα ερθεις να υποστηρίξεις την ταινία μου. Ε?

Άκης Καπράνος said...

Φιλε Etalon, μιας και ημουν μελος της κριτικής επιτροπης του Digital Wave, για εξήγησε μου τι εννοείς με το "εσκεμμενα και απο αμηχανία"...

etalon said...

@ακης καπρανος
Ολο το σχόλιο πάει ακριβως στην εσκεμμένη απο αμηχανια κι αγνοια απομακρυνση η αν θες μη ενταξη του DW στα Κρατικα Βραβεια Ποιότητας.
Οχι για την κριτικη επιτροποη η οποια ουσιαστικα (και καλα εκανε, )αρνηθηκε το διαγωνιστικο format που της επεβληθη απο αυτους που αποφασισαν το DW να μην ενταχθει στα Βραβεια Ποιότητας κι αμεσα ολοι οι νεοι (πραγματικα & ηλικιακα) να αποκλειστουν απο την διαδικασια.
Θεωρώ ανηθικότητα πχ να συμμετεχει εντος ενος "διαγωνισμου", ο El Greco και να αποκλείονται ολα τα νεα παιδια του DW που σιγουρα αντιπροσωπευουν το νεο, το καινουργιο που ερχεται, που αφορα, που παθιαζει τους νεους θεατες,αυτους που ηδη εχουν φυγει απο τους τηλεοπτικους δεκτες και δημιουργουν τις δικες τους πραγματικοτητες. ( Ασχετως αποτελέσματος)
Λογω του τηλεγραφικου του σχολιου μου δεκτη η παρατηρηση σου. Ελπιζω πως τωρα εχω ξεκαθαρισει την αποψη μου.

Anonymous said...

Etalon, σε ενημερώνω ότι ο Σπάρταλης έστειλε σήμερα ένα mail όπου είχε απομονώσει αυτό το απόσπασμα απο εσένα
"«Το Μήλο μέσα στο κεφάλι σου», ότι καλύτερο αισθητικά έχω δει τα τελευταία 5 χρόνια. Πρόταση για νέο σινεμά. Αριστούργημα που το χαντάκωσαν εσκεμμένα από αμηχανία κι άγνοια. Κρίμα."

Δεν ξέρω αν το κάναμε εσκεμμένα, σίγουρα δεν το κάναμε κατα λάθος. Απο αισθητική το παιδί κατέχει, απο σινεμά όχι. Γιατί οι Stan Breckage, Kenneth Anger αλλά και πολύ λιγότερο γνωστοι άλλοι, εδώ και εξήντα χρόνια έχουν ξεπεράσει κατα πολύ τους πειραματισμούς του.. Αλήθεια, τα τελευταία πέντε χρόνια είδαμε το Oldboy και το Inland Empire. Καλύτερος αισθητικά ο Σπάρταλης απο τους Wook και Lynch; Είναι που είναι καβαλημένο το παλικάρι... Γιατί ο λόγος που αρνήθηκε την μνεία της κριτικής επιτροπής. αυτός που εξέφρασε σε εμάς πάντως, ήταν ότι "είχε ετοιμάσει λόγο για το πρώτο βραβείο". Πως έλεγε ο Τεό "με συγχωρείτε, αλλά είχα ετοιμάσει λόγο για το Χρυσό Φοίνικα"; Έτσι και χειρότερα...

Anonymous said...

Επανέρχομαι.

Δεν καταλαβαίνω γιατί το ψηφιακό τμήμα θα έπρεπε να γίνει ένα με το κινηματογραφικό. Είδες όλες τις ταινίες; Το επίπεδο ήταν απελπιστικά χαμηλό - και γι'αυτό φταίει, ντρέπομαι που το λέω, η ευκολία του μέσου. Ο καθένας αγοράζει μια ψηφιακή κάμερα απο τον Κωτσόβολο και στήνει μια ταινία που περισσότερο έχει να κάνει με την φετιχιστική αντιγραφή κάποιου μοτίβου παρά με την όποια έκφραση. Εγώ θα ήθελα ΛΙΓΟΤΕΡΕΣ ταινίες στο ψηφιακό πρόγραμμα. Είδαμε έντεκα και απο αυτές είχαν κοπεί οι έξι. Τις βλέπαμε και λέγαμε, μα καλά, ΠΟΣΟ χειρότερες ήταν αυτές που κόπηκαν;

Βέβαια, στο εξωτερικό τα πράγματα δεν είναι έτσι. Εκεί υπάρχει όντως μια αναζήτηση που αποδίδει καρπούς.

Εδώ όμως έχουμε μπερδέψει τον ψηφιακό κινηματογράφο με το video art (που είναι ωραίο να το βλέπεις σε εκθέσεις, αλλά όχι και σε αίθουσα για μιάμιση ώρα) αλλά και με το Χόλιγουντ...

Anyway, αρκετά με αυτά.

Βούλγαρη, Αναστόπουλος, Παπαδημητράτος (κι ας πασχει η ταινια του - τουλάχιστον λέει κάτι ουσιαστικό), ότι άξιζε φέτος απο το ελληνικό πρόγραμμα.

Το ρώσικο το Cargo 200 το είδες;

etalon said...

@ακης καπρανος
πως καταφερνεις και με παρασυρεις(αλλο που δε θελω) δεν νομιζω οτι διαφωνω ιδιαιτερα μαζι σου.
Επανερχομαι μονο σ αυτο που εμενα προσωπικα-πες το ιδεοληψια μου-με τρωει.
Θελω το ελληνικο σινεμα κι ολες οι αλλες τεχνες να τροφοδοτουν με νεα προσωπα και ιδεες την παραγωγη. Πιστευω πως ειμαστε η μονη χωρα του πολιτισμένου κόσμου που θεωρούμε "νεο" ανθρωπο πανω απο 26 ετων. Λυπάμαι αλλα ειμαστε χωρα γερόντων και στην Τεχνη. Κι ολο αυτο απομονωνει, απογοητεύει, απομακρύνει τα ταλεντουχα ατομα. Σε βαρος των τιμων και των επαινων ανθρωπων, καθ ολα σεβαστων, μα γερων. Κι εμενα μ αρεσαν αυτες οι Ελληνικες που αναφερεις, αλλα πραγματικα απο ενα φεστιβαλ θελω τη ρηξη, οχι την ταξη, οχι μια ατυπη επετηριδα ταλεντων.Το ρωσικο μου αρεσε ιδιαίτερα αλλα μονο σε μενα. Εχω σκοπο να γραψω κατι αναλυτικότερο για αυτη τη ταινία και για 2-3 αλλες. Ου γαρ χρόνος...
υγΠαρακληση. Μη τεμπελιάζεις. Περιμενω με λαχταρα κι αγωνια τις αποψεις στο blog σου.

ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΗ:
Νομιζω οτι η προθεση μου δεν ηταν να πουσαρω τον Σπάρταλη, απλα ειπα την γνωμη μου-σιγα την βαρύτητα-και πραγματικα με εντυπωσιασε η δουλεια του. Τον ιδιο δεν τον γνωριζω αλλα ομολογω οτι δεν θυμαμαι να εχω δει τοσα συμπυκνωμενα πράγματα σε ελληνικη ταινία. Οι πρωτοποροι που αναφερεις αλοιμονο απολυτα respect. Στην Ελλάδα όμως? Θυμασαι κινηματογραφιστη που με τοσο απενοχοποιημένο τρόπο συνδυάζει γνώσεις ζωγραφικης, εικαστικων, video αρτ, και να σχολιαζει τοσο αμεσα την τηλεοπτικη κουλτούρα? Εγω όχι. Αν νομιζεις οτι διαφωνουμε σ΄αυτο. Οκ. Ελπιζω να παραμενουμε ιντερνετικοι φιλοι ακόμα ε?

antigonos said...

Αχ, λέτε να έχουμε κι εμείς την ευκαιρία να δούμε το Μήλο κάπου αλλού; Τι βλακεία να μην το προλάβουμε στη Θεσ/νίκη, σνιφ:(

Anonymous said...

Οι διαφωνίες κάνουν τους φίλους!
Ναι, δεν γράφω εδώ και κάποιο καιρό.
Εχω μπλοκάρει κάπως.
Λες και όσο περισσότερα αισθάνομαι, τόσο λιγότερο θέλω να γράψω.

Θα δούμε. Η Dreamerland λέει ότι θα μου περάσει...:)